Sieć pedagogów i wychowawców

Zapraszamy do współpracy nauczycieli, pedagogów i wychowawców w roku szkolnym 2020 / 2021.

Opiekunem i koordynatorem ww. sieci jest mgr Urszula Knyps – Dawidowicz.

biblioteka 1Koordynator sieci wychowawców i pedagogów szkolnych we współpracy z Powiatową Biblioteką Pedagogiczną zaprasza na szkolenie on-line pod tytułem „Przywiąż się do zmiany - jak radzić sobie z lękiem”.
Przebieg szkolenia:
1.Ogólne informacje dotyczące zaburzeń lękowych u dzieci, związanych z powrotem do szkoły w okresie pandemii .
2. Przedstawienie scenariusza zajęć biblioterapeutycznych „Kto zabrał mój ser” - link do filmu
3. Przykład zajęć z bajkoterapii proponowany przez doradcę metodycznego wychowania przedszkolnego.
4. Podsumowanie szkolenia.
Termin: 16.03.2021r. godz. 16:00
Zapisy telefoniczne 660 754 039

Link do spotkania https://teams.microsoft.com
Szkolenie bezpłatne.
Informujemy również, że można skorzystać ze zbiorów znajdujących się w katalogu biblioteki:
http://86.105.54.161:8080/Opac5/faces/Zestawienia.jsp
Również w Bibliotece Pedagogicznej znajduje się wystawka książek na temat lęku u dzieci.
Serdecznie zapraszamy!

Za nami okres zdalnego nauczania. Co możemy zrobić jako nauczyciele i rodzice, żeby uczniom ,,chciało się chcieć”

Proponuję kilka wskazówek dla rodziców, które mogą być przydatne w zdalnym nauczaniu:

  1. Zadbajmy o potrzeby ucznia. Obecny czas , który spędzają uczniowie w domu, powinien być przeznaczony nie tylko na naukę, ale na rozwijaniu pasji ucznia i wzmacnianiu relacji z bliskimi.
  2. .Utrzymujemy jasny, stabilny harmonogram dnia. Dobra organizacja czasu nauki pomaga zmobilizować się do pracy.
  3. Pomagajmy dziecku planować czas, w planie dnia uwzględnić czas na naukę (indywidualną pracę ucznia z materiałem wskazanym przez nauczyciela np. praca na platformie, praca domowa, czytanie książek, aktywnośc fizyczna, obowiązki domowe, oraz rozrywkę i odpoczynek. Pomóżmy też zorganizować dziecku warunki do nauki w miarę możliwości zapewniając przestrzeń, w której będzie mogło spokojnie pracować.
  4. Zachęcamy do systematycznej pracy. Dziecko zachęcane do systematycznej pracy zauważa, że przyswajanie wiedzy stopniowo i małymi kroczkami jest bardziej efektywne i nie wymaga zbyt dużego wysiłku.
  5. Wzmacniamy samodzielnośc uczniów.Bardzo ważne jest, abyśmy nie wyręczali dzieci w odrabianiu lekcji, tylko udzielali wskazówek, wyjaśniali wątpliwości, a nie podajemy gotowe rozwiązania. Niech odrabianie lekcji zaczyna się od najprotrzych rzeczy , bo szybki sukces wzmoży motywację do rozwiązywania trudniejszych zadań. Samodzielne wykonywanie pracy dostarczy dzieciom satysfakcji i wzmocni jego wiarę we własne siły. Chwalmy dziecko za wysiłek włożony w wykonanie zadania, nie tylko efekty.
  6. Współpracujmy ze szkołą. Zgłaszajmy szkole na bieżąco swoje spostrzeżenia i wnioski, np. trudności w tym natury technicznej.

Czego jako rodzice nie powinniśmy robić?

Nie porównywać do starszego lub młodszego rodzeństwa lub kolegów,
Nie straszyć , nie krytykować, nie wyśmiewać dziecka
Nie stawiać wymagań ponad możliwości dzieci,
Nie podważajmy sensu nauki, pracy, kompetencji nauczycieli,
Nie przejmujemy obowiązków dziecka,
Ustalić z dzieckiem na karteczce co jest dzisiaj ważne, co robimy najpierw, zaplanować dzień, ustalić z dzieckiem priorytety, np. nauka do egzaminu ósmoklasisty, certyfikat językowy, egzamin maturalny,
Pozwolić przemeblować pokój

A teraz pora na wskazówki dla nauczycieli pozwalające budowanie motywacji ucznia do zdalnej nauki.

  1. Zróbmy takie lekcje, żeby uczniowie nie chcieli odejść od komputera, np. krzyżówki, wykreślanki
  2. Zwróćmy uwagę na aktywność ucznia a nie nauczyciela,
  3. Pomoc rodziców niezbędna,
  4. Jeżeli uczniowi nie za bardzo wychodzi nauka na platformie to zaproponować uczniom przesłanie wykonanych prac np. mailem lub whatsappem.
  5. Bez karania i obwiniania. Jeżeli coś powoli idzie lub się nie udaje, daj temu czas. Kształtowanie nowych nawyków wymaga czasu .Dla wszystkich jest to nowa sytuacja. Ważne aby bazowac na sukcesach a nie na porażkach. W zdalnym nauczaniu i nie tylko grożba złych ocen nie motywuje.
  6. Planując zdalną pracę z uczniem warto uwzględnić to co jego interesuje.Dobrym sposobem jest zadawanie tzw. pytań kluczowych, na które uczniowie chcieliby uzyskać odpowiedź i tak konstruować lekcje, aby sami doszli do odpowiedzi.

ŻYCZĘ POWODZENIA!

Opracowała koordynator sieci
Urszula Knyps - Dawidowicz

Bajka bawi, uczy, wychowuje. Pomaga też rozwiązywać problemy wychowawcze i świetnie sprawdza się, gdy chcemy pomóc dziecku uporać się z lękami.

Bajkoterapia sprawia, że problemy wychowawcze łatwiej jest rozwiązywać, łatwiej też zrozumieć dziecko, a dziecku łatwiej zrozumieć własne uczucia.
Gorąco zachęcamy do zapoznania się z wybranymi, ciekawymi materiałami opracowanymi w formie krótkich bajeczek dla dzieci, bardzo pomocnych przy rozmowach o dziecięcych emocjach i budowaniu poczucia bezpieczeństwa.

Bajka o empatii

W krainie smoków

Szuflada z bajkami

Socjoterapia - bajka o słowiku

Najpiękniejszy ze wszystkich darów - bajka

Drogie Koleżanki,
Witam serdecznie w nowym roku szkolnym i życzę dużo zdrowia i sukcesów w pracy.
Przesyłam Wam propozycję szkolenia z pracy zdalnej kierowany do pedagogów szkolnych i wychowawców klas.
W czwartek 15 października 2020 r o godz. 16.00 w Bibliotece Pedagogicznej w Giżycku organizuję szkolenie m. in.:
1. Jak robić ankiety w Google?
2. Praca zdalna wychowawcy i pedagoga szkolnego.
Na szkolenie proszę o przyniesienie swoich laptopów.
Pozdrawiam koordynator sieci Ula Dawidowicz

Zdrowy tryb życia, codzienna aktywność fizyczna w czasie kwarantanny to coraz częściej cele, które pragniemy osiągnąć. Poszukujemy odpoczynku od stresu dnia codziennego.
Każdy odpoczywa inaczej. Psycholodzy uważają, że stres jest potrzebny w życiu każdego człowieka ponieważ jest motywujący do działania. W sytuacjach stresowych stajemy się bardziej kreatywni, zmotywowani do działania i podejmowania nawet tych najtrudniejszych wyzwań. Jednak należy brać pod uwagę , że jeżeli jest to ciągły stres to bardzo szybko może zostać zachwiana równowaga i to co miało nas motywować może nas przytłoczyć. Dlatego w przypadku osób , które są narażone na częsty stres zalecane są techniki relaksacyjne, które zniwelują skutki stresu. Dlatego warto poznać techniki relaksacyjne, które pozwolą na powrót do równowagi psychicznej i fizycznej.
Techniki relaksacyjne mogą przynieść odprężenie fizyczne i psychiczne, stan głębokiego , całkowitego spokoju. Ważne jest aby nauczyć się podstaw technik relaksacyjnych.
Na początku należy przeznaczyć ok. 20 minut dziennie, aby postarać się dopasować je do naszego planu dnia. Wybierając techniki relaksacyjne należy brać pod uwagę poziom naszej sprawności fizycznej. Jeżeli chcemy zredukować stres i napady złości to warto zastosować techniki wyciszające, a jeżeli stres działa na nas depresyjnie i stajemy się wycofani to warto znaleźć techniki relaksacyjne, które pobudzają na nowo do działania nasz układ nerwowy.
Prostymi technikami relaksacyjnymi dla dzieci mogą być np.:
„Budzący się kwiatek’’
- pozycja skulona, na hasło ,,świeci słońce” powolne wstawanie do pozycji pionowej, lekki skłon w tył z wymachem ręki , na hasło ,,susza”- powrót do pozycji skulonej.
,,aniołki” – siad skrzyżny, ręce lużno, wdech- ręce bokiem w górę, wydech –ręce bokiem w dół,
Ćwiczenia relaksacyjne z dźwiękiem – leżenie na plecach i nasłuchiwanie konkretnych dźwięków.
W przebiegu ćwiczeń relaksacyjnych dla dzieci wymienia się :
- ĆWICZENIA ODDECHOWE
- AKTYWNE METODY, JAK GRY I ZABAWY EDUKACYJNE
- DOŚWIADCZENIA SENSORYCZNE
- SPORT
Ważną rolę w treningu relaksacyjnym odgrywa oddychanie. Wyrównując oddech uwalniamy się od napięcia, które jest wynikiem stresu i przemęczenia. Z tego względu w chwili zwiększonego stresu warto starać się wyrównać oddech, aby ostudzić emocje.
Przykład kontroli oddechu
Kontrolowanie oddechu to bardzo prosta technika, która pozwala szybko osiągnąć stan relaksu.
Spokojny głęboki oddech pomaga uspokoić tętno, zatrzymać gonitwe myśli i opanować emocje. Metoda kontroli oddechu nie wymaga żadnych przygotowań. Można ją wykonać w dowolnej pozycji, choć oczywiście najlepiej położyć się lub wygodnie usiąść.
Sesja kontroli oddechu
Połóż jedną rękę na klatce piersiowej a drugą na brzuchu na wysokości przepony (powyżej żołądka). Dzięki temu będziemy czuć, których mięśni używamy do oddychania. Chodzi o to żeby za oddychanie odpowiedzialne były mięśnie przepony ( ręka na brzuchu) a nie mięśnie klatki piersiowej( ręka na klatce piersiowej)
Ćwiczenie: zamknij oczy, weż głęboki oddech, najlepiej przez nos, obserwuj swoje dłonie, powinna poruszać się ta na brzuchu, nie ta na klatce pierś. Nie wstrzymuj oddechu powoli wypuść powietrze przez lekko rozchylone usta. Wykonaj 10 oddechów. Ćwiczenie wykonuj 2x dziennie , po tygodniu będą efekty. Będziesz mistrzem tej techniki relaksacji.
Dla przykładu podaję jedną z technik relaksacji mięśni Jacobsena.
Technika polega na napinaniu i rozluźnianiu kolejnych grup mięśniowych w określonym porządku, zaczynając od mięśni stóp, a na mięśniach twarzy kończąc. Ważnym elementem jest koncentracja na tych częściach ciała, które są w danym momencie napinane i rozluźniane.
Zaczynamy:
Skoncentruj swoją uwagę na prawej stopie a teraz mocno napnij mięśnie palców stopy( zawiń palce ,,pod stopę”, policz do 10
Powoli rozluźniaj mięśnie stopy,
Pozostań chwilę w tym stanie relaksu i weż głęboki oddech, powoli wypuszczaj powietrze
Następnie to samo lewą stopą,
A następnie po kolei dla każdej kolejnej partii mięśni aż do ramion. Następnie daj sobie chwilę, poczuj się swobodnie, poleż troszkę.
I po kolei :
Prawa stopa
Lewa stopa
Prawa łydka
Lewa łydka
Prawe udo
Lewe udo
Podbrzusze
Pośladki
Brzuch
Klatka piersiowa
Plecy
Prawe ramię
Prawa dłoń
Lewe ramię
Lewa dłoń
Szyja - przechyl głowę mocno w tył policz do 10 powoli opuść głowę na klatkę piersiową
Szczęka - mocno zaciśnij zęby policz do 10
Język- poczuj że język przyczepiony do podniebienia policz do 10
Oczy- mocno zaciśnij mięśnie wokół oczu jakbyś chciał na coś nie patrzeć, policz do 10
Zachęcam do ćwiczeń.
Powodzenia !!!
Koordynator sieci U.Knyps - Dawidowicz

Strona internetowa PORE w Giżycku używa cookies i podobnych technologii. Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.