Zabawa terapeutyczna, diagnostyczna, rozwojowa, wyzwalająca swobodną ekspresję twórczą, projekcyjna - MALOWANIE PALCAMI I DŁONIĄ
Malowanie palcami lub dłonią, to dla większości dzieci wspaniała zabawa. Są jednak dzieci, które na samą myśl o tym, że miałyby zanurzyć dłoń w farbie wybuchają płaczem lub całym ciałem manifestują niechęć do tego typu aktywności – skacząc, machając rękami, trzęsąc się. Ciekawość poznawcza i chęć współuczestniczenia w zabawie ułatwia określonej grupie dzieci pokonanie tego typu trudności a po pewnym czasie „treningu” - czyli prób podejmowania danej aktywności, oswojenie zmysłów z nowymi doznaniami i gotowość do ich kontynuacji. Pewna grupa dzieci nie jest jednak w stanie samodzielnie pokonać awersji do tego rodzaju aktywności. W takich przypadkach warto skonsultować się z terapeutą integracji sensorycznej, który po dokonaniu specjalistycznej diagnozy wskaże kierunki dalszej pracy, które pomogą dziecku pokonać zaistniałe trudności. Należy pamiętać, iż zmysły dziecka rozwijają się wraz z nim a odpowiednia ich stymulacja wspomaga ten rozwój. Proponuję więc dziś kolejną zabawę rozwojową stymulującą zmysły i jednocześnie pobudzającą wyobraźnię dziecka. Metoda malowania dłonią i palcami, bo o niej mowa, to metoda ekspresji twórczej, dająca dziecku możliwości wypowiedzenia się przy minimalnych wymaganiach dotyczących umiejętności i sprawności technicznych. Jest jedną z najskuteczniejszych metod wyzwalania swobodnej ekspresji twórczej. Jest zarazem techniką projekcyjną – ułatwia przenoszenie na zewnątrz wewnętrznych napięć emocjonalnych. Należy również pamiętać, iż wartość terapeutyczna metody polega także na tym, że stanowi ona rodzaj języka, którym może się posługiwać każde dziecko niezależnie od swej sprawności werbalnej.