Aktualności Powiatowej Biblioteki Pedagogicznej

Jest piękny dzień i mały dinozaur planuje piknik. Niestety, w brzuszku małego zwierzątka pojawiają się motyle zmartwienia... A co jeśli nie przygotował wystarczająco dużo jedzenia?
A co, jeśli zgubi się w dżungli? A co, jeśli potknie się i upadnie? A co, jeśli się rozpada?! Czy Zmartwiozaur pozbędzie się swoich lęków i wreszcie zacznie cieszyć się nową przygodą?
Uroczy dinozaur pokazuje, że nie ma co się martwić na zapas, powinniśmy cieszyć się chwilą obecną, ponieważ i tak nie mamy wpływu na to, co się wydarzy. 

W lutym giżyckie przedszkolaki przeżywały w bibliotece przygody z dinozaurem Zmartwiozaurem. Zajęcia czytelnicze, ruchowe, plastyczne i relaksacyjne w kreatywny i ciekawy sposób skonfrontowały przedszkolaki z emocjami oraz pomogły znaleźć sposoby na pozbycie się lęków i radzenia sobie z nimi.

,,Zmartwiozaur” autorstwa Bright Rachel – to zabawna, mądra i pięknie zilustrowana opowieść o radzeniu sobie ze zmartwieniami. To wartościowa książka pomagająca w oswojeniu lęku u dzieci, historia jest zabawna, rymowana i wpadająca w ucho. Gorąco polecamy…

Za nami dwa tygodnie ferii spędzonych z teatrzykiem "Kotem w butach". Dzieci z giżyckich przedszkoli wspaniale odgrywały role w przedstawieniu - na scenie mogliśmy zobaczyć m.in.: króla, księżniczkę i dworzan, młodego młynarczyka, a także leśne zajączki i ptaszki. Wspólne wcielanie się w różne postaci oraz ożywienie z najmłodszym pokoleniem XVI-wiecznej baśni udowodniło, że warto powracać do znanych historii i przenosić się do krainy wyobraźni.
Historie zawarte w bajkach bywają na ogół dalekie od rzeczywistości. Dzieci jednak chętnie wyobrażają sobie i przeżywają to, co jest najbardziej nieprawdopodobne. Mały słuchacz i widz ulega sugestii żywej narracji, nie zastanawia się, na ile to co usłyszy, jest prawdziwe. Bajki mają ogromny wpływ na wyobraźnię i fantazję dziecka. Jednym z celów wychowania jest budzenie w dziecku zdolności snucia wyobrażeń oraz kształtowanie uporządkowanego myślenia o wydarzeniach, które sobie przypomina lub wymyśla. Wykorzystując dramę jako metodę pedagogiczną umożliwiamy wykorzystanie naturalnej skłonności dziecka do naśladowania i zabawy, sprzyjamy wydobywaniu i rozwijaniu najbardziej pożądanych cech osobowości człowieka.

"Wielka księga supermocy" Susanny Isern to  inspirujący zbiór pięknie ilustrowanych talentów, które pozwoliły zastanowić się przedszkolakom nad własną tożsamością, kompetencjami oraz umiejętnościami, które chciałyby rozwijać. Dzieci wzięły udział w zabawach kształcących : cierpliwość, taniec, ciekawość, zwinność, odwagę, pomysłowość i kreatywność, poczucie humoru,  czytanie i umiejętności matematyczne. Przekonały się, że każde z nich jest w stanie pokonać trudności, jakie napotka na swej drodze oraz może rozwijać różne umiejętności. Przekonały się również , że każde z nich posiada jakąś supermoc, a współpraca w grupie sprzyja jej odkrywaniu i ułatwia wykonanie zadania.

 W styczniu w bibliotece odbyło się 9 zajęć, w których wzięło udział 154 dzieci i 18 nauczycieli / opiekunów.

Dlaczego tak ważne jest, aby  dzieci znały swoje mocne strony?
Ponad trzy dekady badań naukowych  pokazują, że wiedza i świadome korzystanie ze swoich mocnych stron przekłada się na:
-wyższy poziom szczęścia i satysfakcji w życiu ( zarówno osobistym jak i zawodowym)
-większe zaangażowanie w pracę i naukę w szkole ( w tym także uzyskiwanie lepszych wyników w pracy/ szkole)
-lepsze radzenie sobie ze zmianami ( w tym lepszą adaptacją do szkoły podstawowej i średniej)
-lepsze zdrowie fizyczne i psychiczne ( w tym lepsze radzenia sobie ze stresem).
Świadome wykorzystywanie swoich mocnych stron to naturalne i najlepsze źródło motywacji wewnętrznej.

 

 

Okres świąteczny to czas radości i wielkich marzeń, nie tylko dzieci. Świąteczne akcenty towarzyszą nam więc przez cały grudzień. Atmosferę magii Świąt Bożego Narodzenia podtrzymujemy dzięki przepięknym książkom. Dzieci z giżyckich przedszkoli w książce „Wesołego czego?” wsłuchują się w opowieść o tym, jak zwierzątka obchodzą Święta Bożego Narodzenia. To pierwsza Gwiazdka Jeża i Żółwia. Nie do końca wiedzą, co to właściwie jest, z czym się wiąże i co się wtedy robi. Lis uważa, że w świętach chodzi o prezenty. Borsuk jest zdania, że głównie o ucztowanie. Dla Sroki to czas śpiewania. Bohaterowie w przepięknie ilustrowanej opowieści przypominają zwyczaje bożonarodzeniowe oraz przekazują coś bardzo ważnego – że święta to przede wszystkim czas spędzony z tymi, których kochamy. Następnie dzieci odwiedzają kolejno stacyjki: choinkowo, gdzie ubierają  własną choinkę i pierniczkowo, gdzie samodzielnie dekorują  pierniczki, które później zabierają ze sobą do przedszkola. Przedostatnią stacyjką są tradycje świąteczne. Maluszki odkrywają karty, a każda z nich przedstawia różne zwyczaje i przepowiednie. Na ostatniej stacyjce czeka na dzieci kalendarz adwentowy, który kryje niespodzianki dla każdego dziecka. Na koniec spotkania, dzieci, jak zawsze bardzo chętnie, oglądają i czytają świąteczne bajeczki.
Klasyczna historia walki dobra ze złem w „Dziadku do orzechów” wprowadza uczniów szkoły podstawowej w magię Świąt Bożego Narodzenia. Uczniowie nie tylko czują magię zimowej świątecznej atmosfery ale również mogą przenieść się na chwilę w świat baśni i zapomnieć o codzienności. Wędrówka przez Królestwo Śniegu i Królestwo Słodyczy Klary i Dziadka do Orzechów napełnia uczestników nadzieją zwycięstwa dobra nad złem. W atmosferze świątecznej zabawy uczniowie wyrażają swoje emocje, empatię i samopoznanie rozwijając kompetencje emocjonalno-społeczne. „Podróżują” po różnych kontynentach, poznając tradycje i zwyczaje bożonarodzeniowe różnych krajów. Na zakończenie sprawdzają swoje umiejętności komunikacji, koncentracji i aktywnego słuchania wykonując zadania również o tematyce świątecznej.

Młodzież z giżyckich szkół średnich po raz kolejny uczciła Święto Niepodległości, biorąc udział w rywalizacji o tytuł mistrza ortografii.

To wyjątkowe wydarzenie było nie tylko okazją do sprawdzenia umiejętności językowych, ale także do uczczenia 106 rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości.

Tegorocznymi laureatami zostali:

🥇 I miejsce – Kacper Cierniak – II LO
🥈II miejsce – Sandra Bekisz – ZKŚiA
🥉III miejsce – Michał Zieliński – ZSEiI

Nagrody laureatom oraz pamiątkowe dyplomy uczestnikom konkursu wręczył Starosta Powiatu Giżyckiego, pan Mirosław Dariusz Drzażdżewski.
Nagrody:
I miejsce - statuetka, pióro, 100 zł. bon upominkowy;
II miejsce - 75 zł bon upominkowy;
III miejsce - 50 zł bon upominkowy;
Każdy uczestnik dyktanda otrzymał książkę, teczkę z notatnikiem i długopisem.

Dziękujemy wszystkim uczestnikom za zaangażowanie i gratulujemy zwycięzcom!

 

W dniach 21-22 listopada 2024 r. w Powiatowym Ośrodku Rozwoju Edukacji w Giżycku - Powiatowej Bibliotece Pedagogicznej  przy ulicy Smętka 5 (wejście od ul. Kościuszki)
zagości Wirtualny Teatr Historii „Niepodległa”.

Wirtualny Teatr Historii to przestrzeń, w której historia Polski popularyzowana jest za pomocą technologii Virtual Reality. Każdy widz otrzymuje gogle VR i słuchawki, dzięki czemu całkowicie przenosi się do wirtualnego świata wydarzeń sprzed lat, które rozgrywają się wokół niego. Obraz projektowany jest dookoła widza (360 stopni), a obrotowe fotele umożliwiają swobodne obserwowanie akcji. Nowoczesna technologia produkcji sprawia, że goście Wirtualnego Teatru Historii mają wrażenie fizycznego uczestnictwa w przygodach bohaterów. Taki sposób prezentacji historii wzmaga doznania oraz wpływa na szybkie i długotrwałe jej zapamiętanie. Wirtualna rzeczywistość udowadnia, że poznawanie historii może być fascynującą przygodą!

W godzinach 8.00-14.00 –filmy dostępne uczniom szkół podstawowych i ponadpodstawowych powiatu giżyckiego.

Seanse rozpoczną się o pełnych godzinach.tj. 8.00, 9.00, 10.00, 11,00,12.00,13.00

W godzinach 15.00-18.00 - filmy dostępne dla osób indywidualnych.

Proponowane filmy:

  1. „Podwodna misja – MS Piłsudski”, podwodna podróż na pokład MS Piłsudskiego – słynnego polskiego transatlantyku (przygodowy/wojenny, czas trwania 28 minut)
  2. „Wiktoria 1920”, widz staje się bohaterem sierpnia 1920, gdy podczas wojny polsko-bolszewickiej rusza dostarczyć depeszę do Warszawy (przygodowy, czas trwania 23 minuty)
  3. „Dża-Dża”, dramat wojenny o utytułowanej polskiej tenisistce Jadwidze Jędrzejowskiej (dramat wojenny, czas trwania 18 minut)
  4. „Nie kochać w taką noc”, komedia muzyczna w międzywojennym kabarecie z gwiazdą – Aleksandrem Żabczyńskim w roli głównej (komedia muzyczna, czas trwania 16 minut)
  5. „Kino”, film szkatułkowy o Kazimierzu Prószyńskim w 120. rocznicę stworzenia pierwszej polskiej produkcji fabularnej; (komedia, czas trwania 19 minut)

UWAGA! Filmy nie są przeznaczone dla widzów poniżej 12 roku życia. Nie zaleca się oglądania osobom z problemami z błędnikiem, które przechodziły ataki epilepsji oraz posiadającym wszczepione urządzenia wspomagające działające na fale radiowe, np. rozrusznik.

Więcej informacji o projekcie pod linkiem:

https://niepodlegla.gov.pl/aktualnosci/wirtualny-teatr-historii-niepodlegla-historyczne-kino-vr-2024/

Zapisy na seanse 21-22 listopada 2024 r. 8.00-14.00 w ramach wizyt grupowych młodzieży:

Nauczyciel (opiekun grupy), po rozpoznaniu preferencji uczniów, wybiera do obejrzenia jeden z pięciu proponowanych filmów, zgłasza pracownikowi biblioteki tytuł i ustala dzień
i godzinę pokazu. Telefon do kontaktu: 874286663.
Po projekcji możliwa jest krótka dyskusja na temat obejrzanego filmu.

Zapisy na seanse indywidualne 21-22 listopada 2024 r. 15.00-18.00 nie obowiązują.

Serdecznie zapraszamy na bezpłatne kino historyczne VR w ramach Wirtualnego Teatru Historii „Niepodległa”!

Czym jest Wirtualny Teatr Historii?

Projekt sfinansowano z budżetu Państwa w ramach środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

plakat a2 Gizycko web

 

 

 

Polityka cookies

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Więcej informacji w naszej polityce prywatności.